رافل افزار

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

مقایسهٔ سینی کابل آلومینیومی با سینی کابل فولادی با پوشش گالوانیزه گرم

سینی کابل فولادی با پوشش گالوانیزه گرم

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در طراحی سیستم سینی کابل برای محیط‌های خورنده یا محیط‌های خارجی، مواد سینی کابل است؛ سینی کابل فولادی با پوشش گالوانیزه گرم برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و بسیار موفقیت آمیز بوده است. با این حال، آلومینیوم به طور فزاینده‌ای به  یک ماده انتخابی برتر برای سیستم‌های سینی کابل تبدیل شده است.

به گزارش رافل افزار و به نقل از cabletrays،  در این روزهایی که صنعت ساخت و ساز با کاهش بودجه  مواجه شده، چرا مهندسان، پیمانکاران و کاربران از سینی کابل آلومینیومی که معمولاً هزینه اولیهٔ بالاتری دارد، به جای سینی کابل فولادی گالوانیزه گرم انتخاب می‌کنند؟

پاسخ در مزایای آلومینیوم در بخش طراحی، نصب، دلیوری، عملکرد و هزینه کل به نسبت طول عمر نصب نهفته است.

سینی کابل آلومنیومی

سینی کابل آلومینیومی نوعی سینی کابل معمولی است که به طور گسترده توسط افراد در صنایع استفاده می‌شود.

سینی کابل آلومینیومی سبک‌تر از سینی کابل فولاد ضد زنگ یا سینی کابل گالوانیزه است، بنابراین نصب و حمل آن آسان‌تر است. هزینه کمی بالاتر از سینی کابل گالوانیزه است، اما عملکرد خوب و عمر طولانی باعث شده تا در طولانی مدت هزینه کمتری به بار بیاورد.

ویژگی‌های سینی کابل آلومینیومی عبارت است از:

  • سبک و نصب آسان.
  • ظرفیت بار بالا.
  • استحکام بالا.
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی.
  • لوازم جانبی مختلف برای مونتاژ آسان و سریع.
  • کاربردهای داخلی یا خارجی.

به دلیل مقاومت در برابر خورندگی، می‌توان از آن در نیروگاه‌ها، کارخانه‌های شیمیایی، پتروشیمی و سایر محیط‌های خورنده بالا استفاده کرد.

سینی‌های کابل گالوانیزه گرم

سینی‌های کابل گالوانیزه گرم در مناطق با رطوبت بالا به ویژه در مناطق ساحلی بهترین گزینه هستند. این سینی‌های کابل گالوانیزه داغ از دو نوع سینی کابل حفره دار گالوانیزه گرم و سینی کابل نردبانی گالوانیزه گرم ساخته شده‌اند.

طراحی و نصب

بیشتر مردم از نسبت مقاومت به وزن آلومینیوم خبر دارند. به عنوان مثال، یک بخش سینی کابل نردبانی با عرض 36 اینچ و 24 فوت با ریل جانبی 6 اینچی، در صورتی که از سینی کابل فولادی گالوانیزه داغ استفاده شود؛ حدود 200 پوند وزن دارد، در حالی که همان سینی کابل آلومینیومی تنها حدود 100 پوند وزن دارد.

وقتی نصاب‌ها مجبورند بخش‌های سینی کابل را از سطح زمین بلند کرده، حمل کرده و در جای خود قرار دهند، وزن سبک‌تر آلومینیوم می‌تواند بسیار مفید باشد و به تعداد نصاب کمتری نیاز داشته باشد.

برش‌های میدانی درسینی های کابل آلومینیومی بسیار آسان‌تر است، نه تنها به این دلیل که برش و سوراخ کردن آلومنیوم آسان‌تر است، بلکه نیازی به اعمال پوشش محافظ روی لبه‌های آن ندارد.

پوشش گالوانیزه گرم روی فولاد باید با رنگ غنی از روی که نسبت به گالوانیزه اصلی پایین‌تر است، تعمیر شود و در زره فولاد در برابر خوردگی شکافی ایجاد کند.

البته، برخی از پیمانکاران به هیچ وجه این بریدگی‌ها را تعمیر نمی‌کنند و مقاومت در برابر خوردگی سینی کابل را کاهش می‌دهند.

از آنجایی که اجزای سینی کابل آلومینیومی اکسترود شده‌اند، مواد را می‌توان کارآمدتر استفاده کرد و تلرانس‌ها محکم‌تر هستند.

برخی از تولیدکنندگان با ایجاد اتصالات و سایر ویژگی‌هایی که عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند، از این امر به نفع پیمانکار استفاده کرده‌اند.

هنگام استفاده از سینی کابل به عنوان هادی اتصال زمین (EGC)، ظرفیت حمل جریان آلومینیوم نیاز به خرید و نصب EGC جداگانه را کاهش می‌دهد و ایمنی نصب را افزایش می‌دهد..

 

تحویل و در دسترس بودن

سیستم‌های سینی کابل آلومینیومی را می‌توان به طور معمول در مدت زمان کوتاه از کارخانه حمل و جابه جا کرد. بسته به حجم کار، سفارش‌های کوچک ظرف چند روز ارسال شوند. سیستم‌های سینی کابل گالوانیزه گرم چندین روز طول می‌کشد تا ساخته شوند، گالوانیزه گرم شده و برای حمل و نقل پایانی آماده شوند.

فرایند گالوانیزه در یک محل جدا از  کارخانه انجام می‌شود؛ برخی از تولیدکنندگان پس از گالوانیزه کردن، مواد را به کارخانه‌های برمی گردانند تا محصول را قبل از بسته بندی و ارسال نهایی بازرسی کنند.

هزینه تاخیر در رساندن مواد به محل کار چندین برابر هزینه مواد است و استفاده از سینی کابل آلومینیومی به حداقل رساندن تاخیر کمک می‌کند.

روکش سینی کابل فولادی گالوانیزه گرم مشکل دیگری نیز دارد. قرار دادن روکش‌های فولادی نازک در حمام روی داغ اغلب باعث تاب برداشتن روکش‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، از مواد ضخیم‌تر استفاده می‌شود و طول روکش‌ها به شش فوت محدود می‌شود. مواد اضافی و کار اضافی برای نصب روکش‌ها تاثیر قابل توجهی بر هزینه کل سیستم سینی کابل دارد.

 

کارایی

سینی کابل آلومینیومی مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی در محیط‌های شیمیایی دارد و برای بیش از 30 سال در کارخانه‌های پتروشیمی و کارخانه‌های کاغذ استفاده شده است.

آلیاژ آلومینیومی که توسط سازندگان سینی کابل استفاده می‌شود 6063-T6 است که بدون مس است و گاهی اوقات به عنوان آلومینیوم درجه دریایی نیز شناخته می‌شود.

اگر چه آلومینیوم بدون مس ممکن است مقداری کلرید را در یک محیط دریایی ایجاد کند، اما این خوردگی محدود است و بر یکپارچگی ساختاری سیستم تأثیر نمی‌گذارد.

گالوانیزه کردن روی سینی‌های کابل فولادی به گونه‌ای است که به آرامی از بین می‌رود؛ زیرا از فولاد محافظت می‌کند.

هر مکانی که پوشش روی نازک باشد یا برداشته شده باشد می‌تواند عمر محصول را کاهش دهد.

از آنجایی که سینی‌های کابل آلومینیومی در کل مواد حالت همگن دارند، عمر آن‌ها تحت تأثیر خراش‌ها و تغییرات قرار نمی‌گیرد.

هنگامی که سینی‌های کابل آلومینیومی با فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، این سیستم می‌تواند به طور نامحدود، بدون تخریب در طول زمان کار کند، و آن را برای بسیاری از محیط‌های شیمیایی و دریایی ایده آل می‌کند.

هزینه کل

بسیاری از ویژگی‌های کاربردی آلومینیوم مانند مقاومت در برابر خوردگی، نسبت استحکام به وزن برتر، سهولت اصلاح، تحویل سریع و … باعث می‌شود که هزینه کل استفاده از سینی کابل آلومنیومی در طولانی مدت کمتر از سینی کابل فولادی با پوشش گالوانیزه گرم باشد.