رافل افزار

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

راهنمای جامع و کامل در مورد انواع سینی کابل

سینی کابل

امروزه در بیشتر ساخت و سازهای تجاری، خانگی و صنعتی از انواع سینی کابل به جای لوله‌های برق استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا در مورد سینی کابل بیشتر بدانید.

به گزارش رافل افزار و به نقل از theelectricalcontractors، در این مطلب در مورد سینی کابل، انواع سینی کابل، کاربرد، مزایای و معایب آن به طور کلی صحبت می‌کنیم. در مطلب‌های آتی هر یک از این بخش‌ها را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

سینی کابل چیست؟

سینی کابل نوعی محفظه است که برای پشتیبانی از کابل‌های الکتریکی عایق‌شده استفاده می‌شود و برای توزیع، کنترل و ارتباطات این سیم‌ها است.

امروزه در ساخت و سازهای صنعتی و تجاری از انواع سینی کابل به عنوان یک راه حل‌های سریع، اقتصادی و انعطاف پذیر استفاده می‌شوند.

سینی‌ کابل قابلیت پشتیبانی از انواع سیم کشی را دارند. به طور مثال شما می‌توانید از آن برای کابل‌های توزیع برق، سیم کشی کنترلی، سیم کشی مخابرات و کابل‌های نوری استفاده کنید.

انوع سینی کابل:

سینی‌های کابل از فولاد، آلومینیوم یا پلاستیک تقویت شده (FRP) ساخته شده و در شش نوع اصلی در دسترس است. در ادامه با انواع سینی کابل و مشخصات هر یک آشنا می‌شوید.

  • سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل یا لدر کابل (Ladder Type Cable Tray)
  • سینی کابل با کف یک‌پارچه (Solid Bottom Cable Tray)
  • سینی کابل مشبک (Trough Cable Tray)
  • سینی کابل کانالی (Channel Cable Tray)
  • سینی کابل سبدی (Wire Mesh Cable Tray)
  • سینی کابلتک ریلی (Single Rail Cable Tray)

(1) سینی کابل نردبانی

سینی کابل نردبانی

به طور کلی سینی کابل نردبانی در قسمت‌هایی با دهانه‌های پشتیبانی متوسط تا بلند 12 تا 30 فوت استفاده می‌شود.

امروزه حدود 75 درصد از سیستم سیم کشی سینی کابل، سینی کابل نردبانی است. این نوع سینی کابل به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی استفاده می‌شود:

سینی کابل نردبانی بدون درپوش، حداکثر جریان آزاد هوا را در بین کابل‌ها برقرار می‌کند.

این شرایط باعث می‌شود تا گرمای تولید شده در قسمت‌های هادی کابل از بین برود.

در نهایت و با توجه به این شرایط، عایق هادی در یک سینی کابل با طراحی مناسب، از حداکثر دمای کاری خود تجاوز نخواهد کرد.

طول عمر کابل‌ها به دلیل دمای کار، بسیار زیادتر از مدل‌های دیگر است.

علاوه بر این در سینی کابل نردبانی، کابل‌ها می‌توانند قطع شده یا از بالا یا پایین سینی کابل وارد این بخش شوند.

یکی دیگر از مزایای سینی کابل نردبانی این است که بدون رطوبت است؛ زیرا رطوبت نمی‌تواند در سینی‌های کابل نردبانی جمع شود.

اگر سینی کابل در جایی نصب می‌شوند که فضای کاری مشکل دارد، دسترسی دستی از طریق پایین سینی کابل ممکن است.

رایج‌ترین فاصله پله‌ها برای سینی کابل نردبانی حدود 9 اینچ است. با توجه به این فاصله می‌توان از همه اندازه‌های کابل استفاده کرد.

سینی کابل تهویه دار

تنها دلیل انتخاب سینی کابل تهویه‌دار به جای سینی کابل نردبانی، زیبایی آن است.

در این نوع سینی کابل، هیچ افتادگی کابل‌های کوچک مشاهده نمی‌شود. سینی کابل تهویه دار نسبت به سینی کابل نردبانی بیشتر از کابل‌ها پشتیبانی می‌کند، اما این پشتیبانی آنقدرها مهم نیست. این هیچ تاثیری بر سابقه خدمات کابل یا طول عمر آن ندارد.

سینی کابل با کف یک‌پارچه

سینی کابل با کف یک‌پارچه

سینی کابل با کف یک‌پارچه بیشتر برای کاربردهای برقی یا مخابراتی با حداقل تولید گرما استفاده می‌شود. این سینی کابل پشتیبانی کوتاه تا متوسط 5 تا 12 فوت را در خود جای داده است.

دلیل اصلی انتخاب سینی کابل با کف یک‌پارچه (با روکش) نگرانی از محافظت EMI/RFI برای مدارهای بسیار حساس است. سینی کابل با کف یک‌پارچه با روکش‌های فولادی در صورت عدم وجود شکاف یا حفره در نصب، درجه خوبی از محافظت را ارائه می‌دهند.

سیستم سینی کابل با کف یک‌پارچه یک نقطه ضعف دارد؛ زیرا رطوبت می‌تواند در سینی کابل به وجود بیاید.

اگر سینی کابل برای محافظ EMI/RFI نیاز ندارید، می‌توان رطوبت را با سوراخ کردن حفره‌های تخلیه 1/4 اینچی در پایین سینی کابل در فواصل سه فوت (در وسط و نزدیک کناره‌ها) کنترل کنید.

این سینی کابل با کف یک‌پارچه فقط کابل‌هایی را پشتیبانی می‌کنند که برای چنین تاسیساتی طراحی شده‌اند. خرابی کابل در سینی کابل به ندرت اتفاق می‌افتد.

خرابی کابل به دلیل مشکلات پشتیبانی کابل در سینی کابل گزارش نشده است.

مشخصات سینی کابل با کف یک‌پارچه:

پشتیبانی مداوم و  بدون تهویه برای کابل‌های ظریف با محافظ فلز و فایبرگلاس.

با این حال، سینی کابل با کف یک‌پارچه فلزی با روکش‌های فلزی برای کابل‌های غیرپلنوم خوب است. علاوه بر این، عرض‌های استاندارد 6، 12، 18، 24، 30 و 36 اینچ، عمق‌های استاندارد 3، 4، 5 و 6 اینچ و طول‌های استاندارد 10، 12، 20 و 24 فوت درنظر گرفته می‌شود.

سینی کابل مشبک

سینی کابل مشبک

معمولاً سینی کابل مشبک برای کاربردهایی با تولید گرمای متوسط با دهانه‌های پشتیبانی کوتاه تا متوسط 5 تا 12 فوت استفاده می‌شود.

مشخصات سینی کابل مشبک:

سینی کابل مشبک در جنس فلزی و غیر فلزی موجود است. همچنین عرض استاندارد این نوع سینی کابل 6، 12، 18، 24، 30 و 36 اینچ، عمق 3، 4، 5 و 6 اینچ و طول استاندارد 10، 12، 20 و 24 فوت است. علاوه بر این، فاصله پله‌های ثابت 4 اینچ در مرکز است.

سینی کابل کانالی

برای بخش‌هایی با تعداد محدود کابل سینی استفاده می‌شود. فرکانس با پشتیبانی کوتاه تا متوسط بین 5 تا 10 فوت.

مشخصات سینی کابل کانالی:

به منظور پشتیبانی اقتصادی برای کابل و کابل انشعاب از سیستم سینی کابل کانالی استفاده می‌شود.

 در حالی که عرض استاندارد 3، 4، و 6 اینچ در سیستم‌های فلزی و تا 8 اینچ در سیستم‌های غیر فلزی، عمق استاندارد 1 1/4 تا 1 3/4 اینچ در سیستم‌های فلزی و 1، 1 1/8، 1 5/8 در سیستم‌های غیر فلزی، و طول استاندارد 10، 12، 20 و 24 فوت است.

 

سینی کابل سبدی

معمولاً از این سینی کابل سبدی برای کابل‌های مخابراتی و فیبر نوری استفاده می‌شود و روی دهانه‌های پشتیبانی کوتاه  4 تا 8 فوت نصب می‌شود.

مشخصات سینی کابل سبدی:

از سینی کابل سبدی در درجه اول برای کابل‌های ولتاژ پایین، مخابرات و فیبر نوری استفاده می‌شود.

با این حال، این سیستم‌ها معمولاً فولادی و روی اندود هستند در حالی که عرض‌های استاندارد 2، 4، 6، 8، 12، 16، 18، 20 و 24 اینچ، عمق 1،2 و 4 اینچ و طول استاندارد حدود 10 فوت است.

سینی کابل تک ریلی

سینی کابل تک ریلی معمولاً برای نصب کابل‌های ولتاژ پایین و برق استفاده می‌شود که حداکثر آزادی کابل و سرعت نصب از مزایای آن هستند.

 

مشخصات سینی کابل تک ریلی:

این سیستم‌های آلومینیومی سریع‌ترین سیستم‌ها برای نصب سینی کابل هستند و حداکثر آزادی برای ورود و خروج کابل را دارند.

 

مواد تشکیل دهندهٔ سینی کابل:

بیشتر سیستم‌های سینی کابل از فلز مقاوم در برابر خوردگی (فولاد کم کربن، فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم) یا از فلزی با پوشش مقاوم در برابر خوردگی (روی یا اپوکسی) ساخته می‌شوند.

انتخاب متریال برای انواع سینی کابل برای هر نصب به محیط نصب (میزان خوردگی و الکتریکی) و هزینه بستگی دارد.

 

(1) آلومینیوم:

سینی‌های کابل آلومینیومی به دلیل نسبت استحکام بالا به وزن بالا، مقاومت در برابر محیط‌های خورنده و سهولت نصب استفاده می‌شود.

آنها همچنین مزایای مانند وزن سبک (تقریباً 50 درصد سینی کابل فولادی) و بدون بخش تعمیر و نگهداری را دارند و همچنین از آنجایی که سینی‌های کابل آلومینیومی غیر مغناطیسی هستند؛ تلفات الکتریکی را به حداقل می‌رساند.

 

این سینی کابل آلومنیومی از آلیاژهای سری 6063 تشکیل شده‌اند.

طبق طراحی، این آلیاژهای بدون مس برای کاربردهای دریایی هستند. این آلیاژها حاوی سیلیکون و منیزیم به نسبت تعیین شده برای تشکیل سیلیکات منیزیم استفاده می‌شود که به آنها امکان مقاومت حرارتی می‌دهد. این آلیاژهای سیلیکون منیزیم دارای شکل پذیری و خواص ساختاری و همچنین مقاومت در برابر خوردگی عالی هستند.

مقاومت غیرعادی در برابر خوردگی، از جمله هوازدگی آلومینیوم به دلیل لایه اکسید آلومینیوم بالا است. مقاومت آلومینیوم در برابر مواد شیمیایی در محیط باید قبل از نصب تست شود.

 

(2) فولاد:

سینی‌های کابل فولادی از فولادهای با کیفیت با استفاده از فرآیند رولی پیوسته ساخته می‌شوند.

شکل دهی و اکستروژن باعث افزایش استحکام مکانیکی این سینی کابل می‌شود.

مزایای اصلی سینی کابل فولادی استحکام بالا و هزینه کم است.

از معایب آن می‌توان به وزن زیاد، هدایت الکتریکی کم و مقاومت ضعیف در برابر خوردگی اشاره کرد.

میزان خوردگی بسته به عوامل زیادی مانند محیط، پوشش یا حفاظت اعمال شده و ترکیب فولاد متفاوت است.

در این راستا برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی فولاد، روکش‌ها و پوشش‌هایی را تولید می‌کنند. این روکش‌ها شامل رنگ‌های پیش گالوانیزه، گالوانیزه گرم، اپوکسی و رنگ‌های مخصوص هستند.

 

(3) فولاد ضد زنگ:

فولاد ضد زنگ استحکام بالا و استحکام خزشی بالا در دمای بالا دارد. این سینی کابل از فولاد ضد زنگ AISI نوع 316 رول شده است.

فولاد ضد زنگ در برابر مواد رنگزا، مواد شیمیایی آلی و مواد شیمیایی معدنی در دماهای بالا مقاومت بالایی دارد. سطوح بالاتر کروم و نیکل و کاهش سطح کربن به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و تسهیل جوشکاری این نوع سینی کابل‌ها کمک می‌کند.

 

فرآیندهای تکمیلی و پوشش‌های سینی کابل

(1) پوشش‌های گالوانیزه

پرکاربردترین پوشش سینی کابل، گالوانیزه است. این ماده مقرون به صرفه است، در برابر مواد شیمیایی محیطی مقاومت می‌کند، و اگر ناحیه‌ای از طریق بریدگی یا خراش خراب شود، ترمیم می‌شود.

در این روش ترکیبی از کربنات‌ها، هیدروکسیدها و اکسید روی یک لایه محافظ تشکیل می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی رابطه مستقیمی با ضخامت پوشش و سختی محیط دارد.

 

(2) پیش گالوانیزه:

پیش گالوانیزه که به نام‌های گالوانیزه داغ نیز شناخته می‌شود، با عبور کلاف‌های فولادی از روی مذاب تولید می‌شود.

مناطقی که معمولاً در طول ساخت پوشش داده نمی‌شوند، مانند برش‌ها و جوش‌ها، توسط روی محافظت می‌شوند که به عنوان یک آند عمل می‌کند. در حین جوشکاری، ناحیه کوچکی که مستقیماً تحت تأثیر گرما قرار می‌گیرد نیز خالی می‌ماند، اما فرآیند خود ترمیمی رخ می‌دهد.

 

(3) گالوانیزه گرم:

پس از اینکه سینی کابل فولادی ساخته شد، کل سینی در حمامی از روی مذاب غوطه ور می‌شود و در نتیجه تمام سطوح و همچنین تمام لبه‌ها، حفره‌ها و جوش‌ها پوشش داده می‌شود.

ضخامت پوشش با مدت زمان غوطه ور شدن در حمام تعیین می‌شود. گالوانیزه گرم پس از ساخت، پوشش بسیار ضخیم‌تری نسبت به پیش گالوانیزه ایجاد می‌کند.

این فرآیند برای سینی کابل مورد استفاده در محیط‌های بیرونی و بسیاری از محیط‌های صنعتی خشن مناسب است.