رافل افزار

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

روش‌هایی برای تعمیر و نگهداری سینی کابل

تعمیر و نگهداری سینی کابل

سینی‌های کابل یک ساختار امن برای سیستم توزیع سیم کشی ساختمان‌ها هستند؛  اما اگر به درستی طراحی یا نصب نشده باشد، سیم کشی داخل سینی کابل ممکن است با خطراتی مانند آتش سوزی، برق گرفتگی و حوادث ناگهانی، مشکلاتی را ایجاد کند.

به گزارش رافل افزار و به نقل از cabletraycompany، سینی‌های کابل یک ابزار عالی و کاربردی برای صنایعی هستند که با سیستم سیم درهم و برهم  سرو کار دارند.

سینی کابل یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت سیم کشی است که ایمن و قابل اعتماد است.

آنها در  مدل‌های متنوع در دسترس هستند و با توجه به نیاز و نوع صنایع و محیط به کار گرفته می‌شوند.

آنها از آسیب کابل‌ها جلوگیری می‌کنند. مانع از  بر هم ریختگی سیم‌ها می‌شوند و برای نگه داشتن کابل‌های بیشتر و بیشتر طراحی شده‌اند.

 

بنابراین باید در مراحل نگهداری، نصب و بازرسی سینی کابل، موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.

 

  • سینی‌های کابل باید مطابق دستورالعمل نصب به درستی نصب و نگهداری شوند. وزن زیاد و بیش از حد سینی کابل می‌تواند منجر به خرابی سینی، مشکل در نقاط اتصال و یا تکیه‌گاه‌های آن، ایجاد خطر برای افراد زیر سینی کابل و حتی منجر به شوک الکتریکی احتمالی شود.
  • سینی کابل در مکان‌های خطرناک باید دارای سیم کشی مجاز باشد.
  • هنگامی که سینی کابل بیش از حد پر شود، گرمای بیش از حد در هادی‌های برق و اطراف آن می‌تواند باعث شکسته شدن عایق شده و منجر به خطرات احتمالی مانند شوک یا آتش سوزی شود.
  • هنگامی که سینی‌های کابل بیش از حد از معیارهای تعیین شده پر و سنگین می‌شوند، باید یک سینی کابل دیگری در بالا، پایین یا در کنار سینی پر شده اضافه شود. کارشناس باید فضای کاری خوب و مناسبی در اطراف سینی کابل اضافه شده در نظر بگیرد.
  • قبل از نصب کابل‌ها باید اتصال زمین مناسب انجام شود و قبل از ایجاد جریان برق در کابل‌ها تست شود.

 

اکثر سینی‌های کابل، نردبان‌ها و تکیه‌گاه‌ها عموماً بدون قطعات متحرک آزادانه، طراحی شده‌اند، بنابراین به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز است.

اگر آنها به درستی نصب شوند، این سیستم‌ها می‌توانند یک ساختار حمایتی محکم و سخت و طول عمر طولانی ایجاد کنند.

 

بازرسی سینی کابل بعد از نصب:

سینی کابل، نردبان و کانال‌ها در شرایط عادی بدون فرایند تعمیر و نگهداری هستند. بازرسی دوره‌ای سیستم‌های کابلی را می‌توان در طول برنامه تعمیر و نگهداری معمول تاسیسات انجام داد.

از آنجایی که تجهیزات را نمی‌توان برای همیشه نگهداری کرد، باید یک برنامه زمان بندی تعمیر و نگهداری تعیین شود. در شرایط عادی، نگهداری بصری باید انجام شود.

باید در تمام نقاط اتصال بررسی‌های بصری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که اتصالات و بست‌ها سالم هستند و به خوبی کار می‌کنند. هر ناحیه مشکوک باید مطابق با توصیه‌ها محکم و سفت شود.

برای رفع رسوبات اجسام خارجی و زباله باید بررسی‌های بصری انجام شود. هر وسایلی که باعث ایجاد رسوب در سینی کابلی می‌شود باید حذف شود.

بهتر است هر گونه عملیات تعمیر و نگهداری توسط پرسنل حرفه‌ای و واجد شرایط انجام شود.

هنگامی که سینی‌ها، نردبان‌ها و تکیه‌گاه‌ها در معرض شرایط آب و هوایی غیرعادی یا هر گونه مشکلات دیگر قرار بگیرند، توصیه می‌شود که بازرسی دوره ای انجام شود و هرگونه مشکلات اصلاح و رفع شود.

 

برداشتن کابل‌ها از سینی کابل

گاهی اوقات ممکن است کابل‌های غیرفعال یا خرابی در داخل سینی یا سیستم نردبان قرار گرفته باشد. بهتر است این کابل‌ها را بردارید تا فضایی بیشتری برای حمل کابل ایجاد شود و تهویه در سیستم به بهترین شکل انجام شود. برداشتن این کابل‌ها فقط باید توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شود.

اگر سینی کابل، نردبان کابل یا تکیه گاه آسیب ببیند، باید تعمیرات اصلاحی انجام شود.

این آسیب ممکن است به صورت جوش‌های شکسته، پله‌های خمیده نردبان یا ریل‌های جانبی تغییر شکل داده شده و … نشان داده شود. توصیه می‌شود برای حفظ یکپارچگی نصب، به جای تعمیر،  این قسمت‌ها تعویض شود.

 

تمیز کردن و نگهداری سینی کابل برای کارایی بهتر:

از اجسام تیز برای مالش سطوح استفاده نکنید:

در حین تمیز کردن تاسیسات، اکثرا افراد از اجسام تمیز و زبر برای سابیدن سطوح استفاده می‌کنند.

اما مالش سطح با اجسام نوک تیز می‌تواند به سطح نصب آسیب برساند و به ساختار سینی کابل آسیب وارد کند. برای چنین کارهایی توصیه می‌شود مقداری پارچه نرم یا پدهای تمیزکننده پلاستیکی را  انتخاب کنید و به آرامی سطوح را تمیز کنید.

 

با مواد شیمیایی سخت تمیز نکنید:

استفاده از برخی مواد شیمیایی سخت مانند کلر که به کلرید نیز معروف است به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. باید از آن اجتناب کرد زیرا به لایه محافظ سینی کابل آسیب می‌رساند و منجر به آسیب بیشتر و افزایش خطر خوردگی می‌شود.

همچنین آب سخت حاوی مواد معدنی بالایی است که به سینی کابل آسیب می‌رساند. اگر از پاک کننده‌ای استفاده می‌کنید که حاوی کلرید است، بلافاصله سطح سینی‌ها را بشویید تا اثرات آن کم شود.

 

از ابزارهای صحیح برای تمیز کردن استفاده کنید:

استفاده از ابزار درست برای جابجایی و تمیز کردن سینی کایل به اندازه استفاده از آنها اهمیت دارد. این به حفظ لایه محافظ سینی کابل کمک می‌کند و همچنین خوردگی مواد را از بین می‌برد.