رافل افزار

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

سینی کابل و محصولات برقی، ساختمانی و صنعتی

از هر سینی کابل برای چه محیط‌هایی استفاده کنیم؟

سینی کابل

اگر در حال تکمیل یک پروژه مهندسی هستید؛ ممکن است به سینی کابل نیاز داشته باشید و با خودتان فکر کنید چند نوع سینی کابل موجود است و کدام یک برای پروژهٔ شما مناسب و کاربردی‌تر است.

به گزارش رافل ابزار و به نقل از  prosupportsolutions، بدون شک متعجب خواهید شد که چه تعداد اتصالات سینی کابل با مواد مختلف و کارایی‌های متفاوت در دسترس است.

شما تعداد زیادی سینی کابل برای انتخاب دارید، اما نترسید. این مقاله به شما آموزش می‌دهد چند نوع سینی کابل، اتصالات و مواد وجود دارد و چگونه یک سینی کابل برای پروژه خود انتخاب کنید.

 

سینی کابل چیست و انواع اصلی آن کدامند؟

سینی کابل سیستم‌هایی هستند که از کابل‌های الکتریکی عایق شده پشتیبانی و محافظت می‌کنند.

این سیستم پشتیبانی با سیستم‌های مجرایی و سیم کشی باز متفاوت است و برای مهندسانی که ممکن است نیاز به تغییر سیستم داشته باشند ایده آل است.

سینی کابل دارای بخش‌ها و اتصالات مختلفی هستند که یک سیستم ساختاری منسجم را ایجاد می‌کنند و به بستن سیم‌ها، کابل‌ها یا مسیرها کمک می‌کنند.

انواع اصلی سینی کابل شامل:

  • سینی کابل نردبانی
  • سینی کابل کف یکپارچه
  • سینی کابل مشبک
  • سینی کابل حفره دار

سینی کابل نردبانی

سینی کابل نردبانی که از دو ریل تشکیل شده و توسط چندین پله به هم متصل شده‌اند.

این سینی کابل سیستم‌های پشتیبانی کارآمدی دارد و مهندسان می‌توانند با کمترین تلاش به کابل‌ها دسترسی داشته باشند.

فرقی نمی‌کند کابل‌های بالای سینی کابل نردبان را تغییر دهید یا در پایین، پله‌ها تغییر آن‌ها را ساده‌تر می‌کنند. پله‌های متعدد سینی کابل نردبانی لنگرگاهی را برای اتصال کابل‌ها به وجود می‌آورند.

سینی کابل‌های کف یکپارچه

سینی کابل‌های کف یکپارچه یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب کابل فیبر نوری است. با کف یکپارچه، آن‌ها تهویه نمی‌شوند، اما برای موقعیت‌هایی که باید از افتادگی کابل جلوگیری شود؛ ایده آل هستند.

یکی از دلایل اصلی انتخاب یک سینی کابل کف یکپارچه این است که از هرگونه تداخل الکترومغناطیسی که بر عملکرد سیم یا کابل تأثیر می‌گذارد جلوگیری می‌کند.

سینی کابل مشبک

نام دیگر سینی کابل مشبک “سینی کابل سبدی” است. سازندگان آن‌ها را با سیم‌های ساخته شده از فولاد ضد زنگ می‌سازند و هر سیم را به هم جوش می‌دهند تا یک سبد ایجاد شود. مهندسان زمانی که نیاز به محافظت از کابل‌های ولتاژ پایین مانند کابل‌های مخابراتی دارند، سینی‌های کابل مشبک را انتخاب می‌کنند.

سینی کابل حفره دار

سینی‌های کابل حفره دار با پایه تهویه شده و ریل در دو هر طرف، کابل‌ها را محکم‌تر از سینی‌های کابل نردبانی پشتیبانی و محافظت می‌کنند.

 

چند نوع اتصالات سینی کابل وجود دارد؟

اتصالات سینی کابل

علاوه بر اینکه چند نوع متنوع از سینی کابل موجود است؛ نوع اتصالات سینی کابل نیز بسیار مهم است. اگر می‌خواهید بدانید چند نوع اتصالات سینی کابل وجود دارد، با ما همراه باشید:

  • مفاصل تی مانند
  • زانویی
  • رایزرهای داخلی و خارجی
  • صفحات مفصلی
  • پیچ و مهره

مفاصل تی

اتصالات تی نوعی اتصالات سینی کابل هستند که سه سینی کابل مجزا را با فاصله 90 درجه از هم به هم وصل می‌کنند.

هنگامی که هر سه سینی کابل در یک صفحه قرار دارند، می‌توانید از اتصالات T استفاده نمایید. مهندسان همچنین از این نوع اتصالات به عنوان اتصال سه راهی استفاده می‌کنند.

 

اتصالات زانویی

اتصالات زانویی که «خم» نیز نامیده می‌شوند، برای تغییر جهت سینی کابل ایده آل است. این نوع اتصالات در دو نوع اصلی مختلف وجود دارد:

زانویی افقی 45 درجه

می‌توانید زانویی افقی 45 درجه را برای تغییر زاویه 45 درجه در جهت سینی کابل انتخاب کنید.

زانویی افقی 90 درجه

می‌توانید زانویی افقی 90 درجه را برای تغییر زاویه 90 درجه در جهت سینی کابل انتخاب کنید.

 

رایزرهای داخلی و خارجی

مهندسان هنگام نصب سینی کابل از این دو نوع زانویی متفاوت استفاده می‌کنند.

رایزرهای داخلی

رایزر داخلی بهترین برای انتقال جهت سینی کابل به سطح بالاتر از سطح پایین‌تر است.

رایزرهای خارجی

رایزر خارجی بهترین برای انتقال جهت سینی کابل به سطح پایین‌تر از سطح بالاتر است.

 

صفحات مفصلی

آیا نیاز به اتصال دو سینی کابل مختلف دارید؟ صفحات مفصلی اتصالاتی هستند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. به این نوع صفحات، صفحات اسپلایس یا کوپلر نیز می‌گویند و سه نوع اصلی عبارتند از:

اتصال دهنده‌های مستقیم

اتصال دهنده‌های مستقیم می‌تواند سینی‌های کابل را که مهندسان در بخش‌های مستقیم چیده‌اند، متصل کند.

اتصال دهنده‌های زاویه‌ای

از اتصال دهنده‌های زاویه‌ای برای ایجاد اتصالات بین دو سینی کابل زاویه دار استفاده می‌کنند.

اتصال دهنده‌های عمودی و افقی:

می‌توانید کانکتورهای قابل تنظیم عمودی یا افقی تهیه کنید. کانکتورهای عمودی به شما کمک می‌کنند تا سینی کابل را در سطوح عمودی قرار دهید. اتصال دهنده‌های افقی به شما کمک می‌کنند تا سینی کابل را در سطوح افقی قرار دهید.

پیچ و مهره

پیچ و مهره دارای واشر هستند و از آن‌ها برای چسباندن اتصالات سینی کابل به هم و محکم کردن آنها استفاده می‌کنند.

 

چگونه سینی کابل مناسب انتخاب کنم؟

علاوه بر اینکه بدانید چند نوع سینی کابل و چند نوع اتصالات سینی کابل وجود دارد، باید روش انتخاب سینی کابل را نیز بدانید.

شما باید سینی کابلی را انتخاب کنید که دارای اجزا یا ویژگی‌های مناسب برای کار شما باشد و به بهترین وجه با پروژه شما مطابقت داشته باشد.

 

چند قانون برای انتخاب سینی کابل برای کابل‌های تک هادی و محیط‌ها وجود دارد:

اگر از کابل‌های تک هادی استفاده می‌کنید، باید آنها را در یک سینی کابل نردبانی یا یک سینی کابل تهویه دار نصب کنید. طبق قانون برق، نمی‌توانید چنین کابل‌هایی را در سینی کابل‌های کف یکپارچه قرار دهید و نصب کنید.

در محیط‌های خطرناک و پر گرد و غبار، باید از سینی کابل‌های کف یکپارچه خودداری کنید. هنگام نصب کابل‌ها در این محیط، همیشه از سینی‌های کابل تهویه‌دار یا نردبانی استفاده کنید.

با این حال، در شرایط دیگر باید ویژگی‌های سینی کابل خود را در نظر بگیرید و آنها را با نیازهای پروژه تان مطابقت دهید.

زمان استفاده از سینی کابل نردبانی

اگر نیاز به نصب سینی کابل در محیط مرطوب دارید، سینی کابل نردبانی خوب است. سینی‌های کابل نردبانی اجازه جمع شدن رطوبت را نمی‌دهند. اگر نیاز به نصب کابل‌هایی با قطر کم مانند کابل‌های PLTC یا TC دارید، سینی کابل نردبانی یکی از گزینه‌های خوب برای جلوگیری از افتادگی کابل است.

چه زمانی باید از سینی‌های کابل تهویه دار استفاده کرد؟

اگر زیبایی برای شما مهم است و نمی‌خواهید کابل‌های کوچکی را مشاهده کنید که آویزان شده‌اند، سینی کابل تهویه دار ایده‌آل است. این نوع سینی کابل پشتیبانی بهتری نسبت به سینی کابل نردبانی دارد.

چه زمانی از سینی کابل‌های کف یکپارچه استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری کنید و مدارهای حساس را در برابر این تداخل محافظت کنید، سینی کابل کف یکپارچه بهترین انتخاب است. می‌توانید یک سینی کف یکپارچه با پوشش فولادی را انتخاب نمایید تا سطوح محافظت استثنایی داشته باشید.

با این حال، به یاد داشته باشید که اگر سینی کابل را در یک محیط مرطوب نصب می‌کنید، سینی کابل کف یکپارچه بهترین گزینه نیست؛ زیرا اجازه تجمع رطوبت را می‌دهد.

برای انتخاب سینی کابل چه مراحلی را باید انجام داد؟

بهتر است هنگام انتخاب سینی کابل پنج مرحله را طی کنید: مواد، کلاس و ظرفیت سینی کابل، نوع، اندازه و اتصالات سینی را در نظر بگیرید.

مواد را انتخاب کنید

وقتی سینی کابل را انتخاب می‌کنید، ابتدا به مواد آن فکر کنید. آیا مواد سینی کابل در برابر خوردگی مقاوم هستند، مثلاً بهتر است فولاد را انتخاب کنیم یا آلیاژ آلومینیوم؟ آیا پوشش‌های محافظ سطح بالایی وجود دارد که بتواند از مواد بیشتر محافظت کند؟

کلاس بار سینی کابل را انتخاب کنید

دوم، به ظرفیت بار سینی کابل توجه کنید. بررسی کنید این سینی کابل چند پوند در هر فوت را می‌تواند پشتیبانی کند و هزینه‌های کار و نصب برای کلاس‌های بار متفاوت چقدر است.

نوع سینی کابل را انتخاب کنید

ما چند نوع اصلی سینی کابل را در بالا توضیح دادیم. می‌توانید بین سینی کابل نردبانی، مشبک، تهویه دار و سینی کابل کف یکپارچه یکی را انتخاب کنید. هر کدام هزینه‌های متفاوتی دارند و ارزان‌ترین سینی کابل، سینی نردبان است، اما گزینه‌های خود را در نظر گرفته و بررسی کنید.

اندازه سینی کابل را انتخاب کنید

می‌توانید سینی کابل را در عرض‌های مختلف تهیه نمایید. قطر کابل‌های خود را در نظر بگیرید و سینی کابل با اندازه مناسب را بخرید.

اتصالات سینی را انتخاب کنید

همانطور که گفته شد، هنگام نصب سینی کابل باید نوع اتصال را انتخاب کنید. بررسی کنید که پروژه شما با چه اندازه‌ها و زوایایی اجرا می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که زوایای استاندارد برای پروژه شما برای انتخاب یک صفحه اتصال مناسب نیست، بنابراین می‌توانید یک اتصالات قابل تنظیم انتخاب کنید.

مواد مورد استفاده در سینی کابل

چند ماده اصلی در  سینی کابل وجود دارد که می‌توانید هنگام خرید سینی کابل انتخاب کنید، از جمله آلومینیوم، فولاد و فولاد گالوانیزه گرم. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد هر یک از این مواد ذکر شده است.

آلومینیوم

سینی‌های کابل آلومینیومی سبک وزن هستند. آنها 50 درصد سبک‌تر از سینی‌های فولادی هستند و راحت‌تر نصب می‌شوند. این سینی‌ها دارای ویژگی‌های مقاوم در برابر خوردگی است؛ بنابراین برای کار در محیط‌های خورنده عالی است، اما همیشه قبل از نصب، مقاومت را تست کنید تا از هر گونه مشکل برای پروژه جلوگیری کنید.

فولاد

سینی‌های کابل فولادی قوی و ارزان‌تر هستند. متأسفانه سنگین هستند و در برابر خوردگی مقاومت بالایی ندارند.

فولاد گالوانیزه گرم

فولاد گالوانیزه گرم یک فرآیند تکمیلی بیشتری دارد. در این مدل از روکش با غوطه ور کردن سینی کابل در روی یا نیکل برای تقویت مواد فولاد استفاده می‌شود. ما این مرحله را برای سینی‌های کابلی که در محیط‌های بیرونی یا کارخانه‌ها قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنیم.